SZOLGÁLAT

Mert bár én mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek szolgájává tettem, hogy minél többeket megnyerjek. (1 Kor 9:19)

Pál a Korinthusba írt levelében mások szolgálatáról beszél. De a szöveg nemcsak cselekedetekről beszél, hanem egy életszemléletről.

PÁL LEVELE A KORINTHUSIAKHOZ

SZOLGÁLAT

Pál mások szolgálatát választotta, amikor szabad volt arra, hogy bármit megtegyen. Ez egy nehéz döntés az emberek számára. Mert ebben a történetben a szabadság nem a végcél. Ugyanis amikor teljesen szabadok vagyunk, akkor kezdek el másokat őszintén szolgálni. De hogyan? Kit? A szolgálat nemcsak egy cselekvés, ahogyan a legtöbben gondoljuk, hanem egy gondolkodásmód, amikor az életünk narratívája megváltozik én-ről mi-re.

SZABADSÁG

Ma a szabadság a világ egyik legfontosabb értéke és vágya. Azt tehetünk, amit akarunk és nem kell megtegyük azt, amit nem akarunk - gondoljuk. Végre szabadok vagyunk arra, hogy csak magunkra figyeljünk, a saját életünkre, a saját sikerünkre. De Pál egy új oldalról közelíti meg ezt a kérdést. Azt mondja, hogy amikor teljesen szabadok vagyunk, akkor tudunk igazán másokat szolgálni. A szabadság és mások szolgálata közelebb áll egymáshoz, mint gondolnánk. Ugyanis mások szolgálata közben kerülünk igazán szemtől szembe a szabadságunk valódiságának nehéz kérdésével.

MEGNYERÉS

Ha ma megszeretnénk nyerni másokat úgy hisszük, hogy okosabbnak, erősebbnek és jobbnak kell lennünk náluk. Versenyezz és győzz. De Pál valami teljesen mást mond. Ő azt mondja, hogy szolgálj és győzz. Annak az útja, hogy más embereket megnyerjünk nem az, hogy legyőzzük őket, hanem hogy szolgáljuk őket, tanítsuk őket, támogassuk őket és együtt járjunk velük az életükben. Egy teljesen más narratíva, ami alapjában hatja át a közösségeinket, ha egyszer mélyen megtapasztaljuk.

FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐK SZOLGÁLATA

Az önkéntes programjaink alatt főleg fogyatékkal élő (szellemi és/vagy testi) emberekkel (felnőttekkel és gyerekekkel) foglalkozunk. Az ő világuk egy különleges világ, amelyhez mi is hozzá tudunk tenni és amely a mi életünkhöz is hozzátesz.

AMIT KAPUNK

Ha beszéltél már bárkivel, aki fogyatékkal élőkkel foglalkozott valószínűleg hallottad őt azt mondani, hogy: "Úgy érzem többet kaptam, mint adtam." Bizony nagyon sokszor így érzünk a programokon. Az a világ, aminek a részesei leszünk felteszi nekünk a kérdéseket az életről és saját magunkról. Sőt, a készségeinket is előhozza és fejleszti azokat.

AMIT ADUNK

Nem kell szakembereknek lennünk ahhoz, hogy fogyatékkal élő emberekkel foglalkozzunk. Ugyanis amit mindannyian tudunk adni, az figyelem, szeretet és kapcsolatok. Igazi kapcsolatok. Beszélgetni velük, játszani velük, együtt alkotni és dolgozni velük, együtt sportolni velük, csak együtt lenni velük. Azok a kis figyelmességek, amikre mi sokszor nem fordítunk figyelmet többet jelentenek számukra, mint gondolnánk.

HOGYAN

CSINÁLJUK?

CSELEKVÉS

Egy jól levezetett felkészülés egy gazdag cselekvéshez vezet. A résztvevők tudják, hogy mire figyeljenek, hogyan dolgozzanak együtt, hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal és váratlan helyzetekkel. Hirtelen egy egyszerűnek tűnő program egy olyan összetett és izgalmas környezetté változik, amely kitesz minket a komfort zónán kívülre és segít fejlődni és hozzátenni mások életéhez.

FELKÉSZÜLÉS

A felkészülés mások szolgálásának nagyon fontos része, mert egy környezetet teremt. A várakozások kezelése, a csapatépítés, a célkitűzés, a készségfejlesztés, a biztonság és a bizalom építése már a szolgálás előtt meg kell történjen, mert ezek a kulcsai a sikeres programnak, amely épít minket és pozitív élményt hagy.

REFLEXIÓ

Nem igazán tudunk tanulni a tapasztalatainkból, hacsak nem dolgozzuk fel őket és reflektálunk rájuk. Időt igényel az, amíg visszagondolunk, jegyzetelünk, beszélgetünk, elemezünk, de ez az a nehéz munka, amit el kell végezzünk, hogy igazán a legtöbbet kihozzunk a tapasztalatainkból. És ahogy ezt másokkal közösen csináljuk, látjuk ahogy a különböző emberek máshogy élnek meg egyforma dolgokat és tudunk tanulni egymástól.

Az önkéntes programjainkkal két célunk van. EGYRÉSZT támogatást, bíztatást és segítséget nyújtani ott, ahol erre szükség van. MÁSRÉSZT pedig, hogy segítsünk a diákoknak abban, hogy tanuljanak, tapasztaljanak és mások szolgálatára necsak egy tevékenységként, hanem egy gondolkodásmódként tekintsenek. A felkészülés-cselekvés-reflexió egy jó keretet biztosít erre.

SZIVÁRVÁNY-HÁZ FOGYATÉKOSOK REFORMÁTUS OTTHONA

SZENT MIKLÓS ÁLTALÁNOS ISKOLA, DIÁKOTTHON és GYERMEKOTTHON

MAGYAR SPECIÁLIS OLIPMIA SZÖVETSÉG

Partnerek és Programok